شاخص کلیدی عملکرد (KPI) - اسپیدیاس
شاخص کلیدی عملکرد چیست؟ بسیاری از متخصصان معتقدند KPIها، که مخفف شاخصهای کلیدی عملکرد است، ابزارهایی هستند که در رشد سازمانها بسیار ارزشمند هستند. اما برای استفاده مفید، باید ابتدا مفهوم آنها را دقیقا درک کنیم. پس این موضوع را با این تعاریف آغاز میکنیم:
به عبارت ساده KPI کمک میکند تا متوجه شویم به عنوان یک فرد، یک شرکت یا یک واحد تجاری عملکردمان چگونه است.
شاخصهای عملکرد کلیدی، معیارهای اندازهگیری مالی و غیر مالی هستند که به منظور تعیین کیفیت اهداف و انعکاس عملکرد راهبردی یک سازمان به کار برده می شوند. این شاخص ها به منظور ارزیابی موقعیت کنونی سازمان و تعیین راهکارهای مناسب برای هوشمندکردن کسب و کار استفاده میشوند.
در ادامه بخوانید: شاخص ها یا سنجه ها
در تعاریف این متخصصان از KPI چه وجوه مشترکی را میبینید؟ همگی آنها میگویند KPI یک شاخص است و همه موافق هستند که این شاخص به اهداف و چشماندازهای(در فصل چهار بهطور کامل به این موضوع می پردازیم) سازمان مربوط میشود. بنابراین اگر این شاخص بهطور مستقیم شما را در رسیدن به اهداف کمک نکند، KPI نیست، بلکه فقط یک شاخص است. حال با درنظر گرفتن تعاریف کلی فوق، شاخص عملکرد کلیدی را این گونه توضیح میدهیم که KPI خلاصه سه کلمه شاخص، کلیدی و عملکرد است.
- ( Indicator) شاخص یا سنجه معیاری برای اندازهگیری مقدار یک فعالیت یا وضعیت است.
- (Key) کلیدی بودن شاخصها به این معنا است که شاخصهای مهمی را اندازهگیری و سنجش میکنیم و اینکه شاخصهای کلیدی توضیح موفقیت در تحقق اهداف سازمانی را تضمین میکنند.
- و درآخر، (Performance) عملکرد، فرآیندی است که کارهای انجام شده توسط یک تیم یا بخشی از سازمان را نشان می دهد.
يك شاخص عملكردي تحت عنوان اندازهگيري بخشي از اطلاعات مهم و مؤثر درباره عملكرد يك برنامه در سازمان تعريف ميشود كه به صورت درصد، اندکس، نسبت و ساير مقياسها بيان ميشود. شاخص عملكردي در فواصل منظم اندازه گيری ميشود و با يك يا چند معيار مقايسه مي گردد. انتخاب اشتباه KPI این خطر را برای سازمان خواهد داشت که آنها را در مسیر اشتباهی قرار می دهد. بنابراین سه ویژگی مهم KPIها را بیان می کنیم:
نخست، منعکس کننده اهداف سازمانی باشند.
دوم، قابل اندازهگیری باشند.
سوم، کلید موفقیت سازمان باشند.
و در ادامه به برخی از فواید مهم KPIها در ذیل میپردازیم.
- KPI به درک ما نسبت به میزان شایستگی کارکنان و سازمان در مقایسه با اهداف کمّی و کیفی تعریف شده کمک می کند.
- توجه عميق به شاخصهاي عملكردي در شناسايي و درك بهتر نارساييها و كمبودها در سازمان كمك شاياني می کند.
- KPI بهعنوان ابزاری براي سنجش عملکرد ميزان دسترسي به اهداف سازمان در نظر گرفته میشود.
شاخص های کلیدی عملکرد نشان دهنده مجموعه ای از اقدامها، با تمرکز بر آن دسته از جنبه های مدیریت عملکردی سازمانی است که برای موفقیت فعلی و آینده سازمان خیلی مهم است.